czyli po polsku magisterka, to próba dla młodych jezuitów, między studiowaniem filozofii a teologii - moją odbywam w Palermo w Centro Educativo Ignaziano, centrum edukacyjnym prowadzonym przez włoskich jezuitów.
Kategorie: Wszystkie | KG 35 | Magisterka | wolne mysli:)
RSS
piątek, 09 maja 2008
zamkniete
Magistero to magisterka, sądzę, że dla kilku osób ten termin stał się bardziej jasny. Ze wszystkich znaków na niebie i ziemi odczytuję, że za kilka miesięcy opuszczę Palermo, kończąc tym samym moją magisterkę i pracę tutaj. Wrócę do studiowania, teologię trzeba poznać. Nie wiem jeszcze gdzie te studia będę odbywać. Możliwości jest wiele: od Warszawy, Rzymu, Paryża, Nowego Yorku :) Zobaczymy co ten czas przyniesie. Ostatnio mam coraz mniej czasu, by tu zaglądąc, pisać... dlatego postanowiłem, że juz czas zakończyć "magistero.blox.pl".
Dwa lata temu siedziałem sobie w Krakowie nad moim licencjatem z filozofii i zastanawiałem się jakie  Palermo jest, co mnie tam czeka, jacy ludzie, klimaty. Miałem wiele niewiadomych i zero miejsc, gdzie mógłbym je rozjaśnić. Dlatego właśnie po przyjeździe tutaj zacząłem pisać co tutaj robię, jak zostałem przyjęty. Dawałem zdjęcia... mnie byłoby łatwiej, gdybym miał taki blog kiedyś. Ten blog stał się też miejscem kontaktu z moimi bliskimi, ludźmi dla mnie ważnymi, w końcu mogłem Wam czasami opowiedzieć o jezuitach, o tym kim jesteśmy, kim pragniemy być. Wiele osób poznałem przez tego bloga.
Wam wszystkim dziękuję, módlcie się za mnie, za moim współbraci byśmy zawsze pamiętali o tym, by być dla innych...
Bloga nie będę kasował, może jeszcze komuś się przyda. Jakąś pracę maturalną będzie można napisać :)  Teraz skupię się nad naszym dzieckiem puncta.blox.pl, tam mnie znajdziecie, a także czasami na gadu/gadu czy skypie. Jeszcze raz dzięki za wszystko i jestem z wami, nawet jesli nie będę tu pisać to do waszych stron będę zaglądał.
Na górze na obrazku jest, że zamknięte na czas ferii... tutaj jednak nie ma szans na powrót, może kiedyś pod inną nazwą: od dziś magistero.blox.pl uważam za zakończony.

Jednak wróciłem, ale tylko, by wam powiedzieć, że w Palermo jeszcze będę prawie 4miesiące, a potem wakacje i od października zaczynam teologię w Warszawie. Więc najbliższe 3lata spędzę w stolicy, a potem to kto wie :)
Wróciłem też, by zamieścić na koniec fragment prezentacji na maturą ustną pewnej Ani, miejscami trochę mi przesłodziła :) ale fajnie jest czytać takie rzeczy, a i dostała 17 punktów na 20 możliwych, więc chyba całkiem nieźle. Więc miłej lektury i do zobaczenia w Polsce.

Cele i sposoby wykorzystywania języka w Internecie. Omów i oceń zjawisko, odwołując się do wybranych przykładów.


Temat zawężony: Omówienie oraz ocena celów i sposobów wykorzystywania języka w wybranych blogach.

(...)

Autorem ostatniego bloga jest młody jezuita. Każdy kto wchodzi na bloga, wie że ma do czynienia z zakonnikiem, z konkretną osobą- Jarkiem SJ. Wiemy również, iż aktualnie odbywa swą praktykę duszpasterską, tzw. magisterkę w Palermo, gdzie uczy w szkole. Możemy to wywnioskować na podstawie fotografii tworzących szablon bloga, a także linków które dołącza.  Także przytoczone dialogi obrazują mentalność Włochów. Główną funkcją jego tekstów jest funkcja fatyczna- dominuje chęć nawiązania i podtrzymania kontaktu ze znajomymi ze świata realnego jak i z ludźmi poznanymi w sieci. Notki czasem kończą się się życzeniami „dobranoc”. Bliskość relacji zawdzięcza również stosowaniu mowy potocznej (“ Coraz częściej się z nimi wygłupiam, bawię, drażnie “), co sugeruje jakby autor stał tuż obok.   Mimo, iż te teksty tworzy człowiek dorosły i wykształcony jego wypowiedzi również spełniają funkcję ekspresywną. Używa często zdrobnień w celu ukazania uczuć jakimi darzy np. swoich uczniów („szkraby”). Treści te również przepełniają elementy humorystyczne i ironiczne- lecz autor się śmieje zazwyczaj sam z siebie;) („ten rysunek powstał na lekcji religii na której oni powinni uważać”).W  ten sposób jedna sobie nowych, stałych czytelników, a także sprawia, iż człowiek po całym dniu  spędzonym wśród zabieganych i zwykle smutnych ludzi, odzyskuje radość życia gdy może siąść i się z kimś tak po prostu pośmiać. Również ten bloger prezentuje w jego odczuciu „dziwne” zwyczaje Włochów. W tym wypadku również posługuje się ironią („prawdziwy śnieg no i MINUS 1!!!). Dodatkowo dodaje tekstowi ekspresji przez wytłuszczenie druku i zastosowanie tylko i wyłącznie wielkich liter.

Jarek często ilustruje swoje teksty. W ten sposób urozmaica swoje zapiski. Ilustracje służą jakby za dodatkowy tytuł. Używa on również metafor („te włoskie obietnice są jak ta piłka, mamy ją na oku długo, aż ją dostaniemy i nagle znika a my walimy w ścianę, to właśnie ból rozczarowania”).

W części bloga związanej z jego powołaniem często stosuje definicje oraz cytaty. Korzystając z funkcji informacyjnej języka dokształca swoich czytelników w kwestiach wiary, obrzędów katolickich, a także w tematach związanych z Towarzystwem Jezusowym. (np. “Marianna, Biblia składa się ze Starego i Nowego Testamentu. Ty wczoraj czytałaś opowieść o Annie, która nie mogła mieć dzieci i na koniec miała, i to właśnie jej syna Bóg wołał: Samuelu, Samuelu! Ta kobieta o której ty myślisz to Elżbieta i to do niej poszła Maryja, i miałaś rację, jej syn miał na imię Jan.”)

Mimo iż te teksty z tego bloga pełnią funkcję głównie przedstawieniową, to oprócz tego bloger poniekąd zmusza czytelnika do przemyśleń nad swoim życiem i postępowaniem. Można wysunąć tezę, iż Maestro ewangelizuje poprzez swojego bloga. Jarek, jako jedyny spośród przedstawionych tutaj trzech blogerów stosuje poprawną zasadę budowy wypowiedzi. Na początku wprowadza w zagadnienie , potem rozwija myśl, a kończy podsumowaniem.

 

Jak widać na podstawie przedstawionych przykładów blogi na różne sposoby i w różnym celu wykorzystują język. Blogi nastolatków zwykle służą zaprezentowaniu czytelnikowi ich świata. Zawarte w nich treści występują w funkcji przedstawieniowej. Często realia życia prezentują załączone do blogów fotografie oraz sama rubryka „o mnie” czy też kategorie linków. Tzw. burzę hormonów oraz ogólny sprzeciw wobec świata (przede wszystkim dorosłych) wyrażają poprzez teksty pełne ekspresji. Występuje wiele wykrzyknień, wulgaryzmów oraz emotikon. Te elementy z jednej strony pokazują oburzenie młodych „pisarzy” na realny świat i na to co się z nim wiąże, z drugiej zaś strony mają być znakiem separującym ich świat od świata dorosłych. Może to również mieć na celu oswajanie problemów z jakimi muszą się zmierzyć młodzi ludzie. Notki są często pisane chaotycznie, równoważnikami zdań. Nie jest zachowana tu zasada trójdzielności tekstu.

Z kolei notki Jarka są przejrzyste i uporządkowane. Autor zazwyczaj pisze pełnymi zdaniami. Najpierw wprowadza czytelników w temat, potem dopiero go rozwija. Jego blog ma bardziej charakter kontemplacyjny. Może to wynikać z wieku oraz z wykształcenia autora. Brak w blogu skrajnej ekspresji, wybuchów gniewu czy wulgaryzmów. Maestro stara się używać poprawnej polszczyzny.

Tekst jest tak zbudowany, żeby czytelnik mógł z niego jak najwięcej się dowiedzieć- nie tyle o życiu prywatnym blogera, o ile ogólnie o świecie. Dlatego też jest dużo cytatów, definicji, a także opisów zwyczajów i zachowań Włochów.

To co wyróżnia każdy blog, to sposób wysławiania się jego autora. Wynika to z idiolektu- specyficznego i niepowtarzalnego języka każdego człowieka. Charakterystyczne chyba dla wszystkich blogów jest również to, że czytając je, mamy wrażenie jakby ktoś do nas mówił. Efekt ten uzyskują blogerzy dzięki stosowaniu mowy potocznej. Istotne jest także to, w jaki sposób autor przedstawia swój świat- teksty oraz ilustracje znajdują się zwykle w centralnym miejscu bloga. 

13:27, magistero , wolne mysli:)
Link
WawaMAGIS Profesjonalne statystyki odwiedzin My status Moje Gadu-Gadu